« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Savjet i podršku možete zatražiti i
putem službenog maila:
strucnasluzba.dobrisacesaric@gmail.com
KVIZ Cesarić u stihu i ilustraciji
VIRTUALNA IZLOŽBA učeničkih likovnih radova:
Cesarić i osječki cesarići
Aktivnosti wakelet
https://wke.lt/w/s/Y5KEMF
RADIONICE „Voćka poslije kiše“
„Spoznanje“ i „Slap"
Radionica s motivima ljubavi i zaljubljenosti
u Cesarićevim pjesmama
Dobriša Cesarić u produženom boravku
DANI DOBRIŠE CESARIĆA U
DODATNOJ NASTAVI GEOGRAFIJE
UPISI U SREDNJU ŠKOLU
Popis SŠ u Osijeku
Elektrotehnička i prometna škola Osijek
Strojarska tehnička škola Osijek
Poljoprivredna i veterinarska škola Osijek
Graditeljsko – geodetska škola Osijek
Tehnička škola i prirodoslovna gimnazija R. Boškovića Osijek
Ekonomska i upravna škola Osijek
Ugostiteljsko – turistička škola Osijek
Trgovačka i komercijalna škola Osijek
Škola primijenjene umjetnosti i dizajna Osijek
Isusovačka klasična gimnazija Osijek
Prva privatna srednja škola „Gaudeamus“ Osijek
Prosvjetno – kulturni centar Mađara u RH Osijek
Ostvarujući teme građanskoga odgoja u nastavi medijske kulture, istražili smo hrvatske božićne običaje.
Voditelje skupina imenovala je naša učiteljica Hrvatskoga jezika Biserka Vajlandić, a mi smo se opredjeljivali prema tome želimo li istraživati o božićnim simbolima uopće ili božićnim običajima u Istri i Hrvatskom primorju, Dalmaciji, Lici i Gorskom kotaru, Hrvatskom zagorju i Međimurju ili Slavoniji i Baranji.
Četiri adventske svijeće – četiri tisućljeća iščekivanja
Advent ili došašće vrijeme je četiri tjedna prije Božića, a četiri adventske nedjelje simboliziraju četiri tisućljeća iščekivanja. Prema pučkim vjerovanjima, početak adventa ili došašća bio je blagdan svete Kate koji je označavao kraj jeseni i početak zime. Međutim, službenim početkom smatra se Dan svetog Andrije (30.studenoga).
Panj badnjak za plodnu godinu
Badnjak je zapravo panj s kojim bi najstariji ukućanin ušao u kuću i postavio ga na kamin te blagoslovio posvećenom vodom. Prema badnjaku se odnosilo kao prema živom biću. Kada bi ga se zapalilo, tinjao bi do Sveta tri kralja. Pepeo badnjaka posipao bi se po vinogradima, poljima i voćnjacima, a vjerovalo se da taj čin donosi plodnu godinu.
Slama i svijeće – sjećanje na Isusovo rođenje
U kuće bi se unosila slama na kojoj se spavalo, a iznijela bi se iz kuće poslije Božićai razasula po poljima. Važnu ulogu imale su i svijeće kao simboli svjetlosti i nade. One bi se postavile u svijećnjak s kruhom oko njega. Palile su se na badnju večer, na Božić ujutro i navečer, na Novu godinu i na Sveta tri kralja. Gasile su se kruhom umočenim u vino.
Posna večera nakon Zdrave Marije
Prije večernjeg zvona služila se posna večera jer na Badnjak se jede samo navečer,a posebno se priređuju jela obilježena kršćanskim simbolima. Obitelj, okupljena oko stola, zajednički je molila. Kada bi se oglasilo večernje zvono, u kuću se unosila slama, a poslije toga kitio bor. Svi su poslovi trebali biti završeni do večernje Zdrave Marije( večernjeg zvona). Prije večere domaćin unosi bor i konjsku ormu koja se stavlja pod stol kako bi se konji sačuvali od napada vukova, a u nekim dijelovima Slavonije slama se postavljala i na stol pod stolnjak. U pola noći svi zdravi u obitelji odlazili su na ponoćku.
Pečenka – neizostavna na blagdanskom stolu
Božićni blagdani prizivaju poznatu tradiciju jela. Tako se Dalmacija svake godine rado vraća pašticadi, Slavonija, Lika i Zagorje pečenom odojku, Gorski kotar sarmi i purici s mlincima, a Međimurje patki s heljdinom kašom. Pečenka je u većini krajeva neizostavan dio blagdanskog objeda. U dalmatinskom zaleđu važno je na stolu nešto "leteće", puretina ili piletina, ali uz nju se peče i prasetina. Blagdanski kolači razlikuju se prema regijama : od kiflica, kroštula, arancina, smokvenjaka i medenjaka do dubrovačke rozate. U sjeverozapadnoj Hrvatskoj to su zlevanke i bučnice, a u Slavoniji buhtle, makovnjače, orehnjače,salenjaci, šapice …
Pšenica je simbol plodnosti, obnove i novoga života
Pšenica se sije na blagdan Svete Lucije ( ponegdje Svete Barbare) . Ovisno o tome kako je pšenica iznikla, takva bi na poljima jematva trebala biti naredne godine. Pšenica je simbol plodnosti, obnove i novoga života. Nažalost, malo je ovih običaja opstalo do danas, ali moramo se potruditi da barem ne iščeznu iz zaborava. Mi smo dali svoj pridonos tomu istražujući i izradivši plakate koji krase školski hodnik.
Nina Jagustin, 8. b