U suvremenom obrazovanju, koje zahtijeva povezivanje teorijskih znanja s aktualnim društvenim izazovima, osobito se važnima pokazuju nastavni pristupi koji omogućuju učenicima dublje razumijevanje svijeta u kojem žive. Aktivnosti za učenike – „Vrijeme, prostor i podaci – Klimatske promjene i matematika u stvarnom vremenu“ provedene su kako bismo učenicima približili mogućnosti primjene matematičkih znanja u stvarnom životu, s posebnim naglaskom na razumijevanje klimatskih promjena i ekološke odgovornosti. Aktivnost je provedena povodom obilježavanja Dana planeta Zemlja. Tijekom jednoga tjedna učenici su svakodnevno pratili vremenske podatke za područje svojega grada. Koristili su se mobilnim aplikacijama (DHMZ, Weather Underground) te su bilježili temperaturu, tlak zraka i količinu oborina i zapisivali u tablicu. U nastave matematike analizirali su prikupljene podatke – izrađivali su tablice, stupčaste i linijske grafove te računali aritmetičku sredinu i raspon za pojedine vremenske parametre. Na temelju dobivenih rezultata modelirali su klimatski scenarij za isto vremensko razdoblje, ali za godinu 2045., povezujući svoja predviđanja s globalnim klimatskim trendovima i znanstvenim simulacijama dostupnima putem servisa Copernicus Climate Data.
Važan dio aktivnosti odnosio se na procjenu osobnog ugljičnog otiska. Učenici su pomoću jednostavnih kalkulatora procijenili emisiju ugljikova dioksida koja nastaje zbog njihova načina života – primjerice zbog prijevoza, potrošnje energije, prehrambenih navika i načina zbrinjavanja otpada. U nastavku su analizirali kako promjenom pojedinih navika mogu pridonijeti smanjenju ukupne emisije CO₂.
Osvrnuli smo se i na lokalnu dimenziju analizirajući podatke o razvrstavanju otpada u našem gradu. Učenici su matematičkim modeliranjem prikazali koliko bi emisija CO₂ mogla biti smanjena kada bi se udio odvojeno prikupljenog otpada povećao s trenutačnih 32 % na 60 % tijekom sljedećih pet godina. Time su razvijali vještine kritičkog promišljanja, logičkog zaključivanja i modeliranja stvarnih problema. Osim nastavnog predmeta Matematika, aktivnosti su bile povezane s Geografijom (analiza vremenskih i klimatskih zona), Prirodom i društvom (ekosustavi, čovjek i okoliš), Informatikom (korištenje digitalnih alata) te Građanskim odgojem (odgovorno ponašanje u zajednici). Aktivnosti su potaknule suradničko učenje i komunikaciju te pridonijele razvoju osobne i socijalne odgovornosti učenika. Učenici su predstavili vlastite klimatske projekcije, predložili osobne i razredne ekološke izazove te prezentirali rezultate istraživanja pred ostalim razredima. Posebno je motivirajuće bilo to što su učenici svoje matematičke vještine mogli primijeniti u kontekstu koji im je razumljiv i blizak, a koji istodobno ima globalnu važnost. Zadaci i uratci u nastavku: