U svijetu prepunom digitalnih sadržaja, motivirati učenike za učenje može biti pravi izazov. No, tehnologija nije samo ometajući faktor — ona može postati moćan alat za učenje, kreativnost i kritičko razmišljanje. U našoj školi to potvrđuje i izvannastavna aktivnost BrAIn, u sklopu koje su učenici kroz zabavne i interaktivne radionice učili o svijetu umjetne inteligencije. U školskoj 2024./2025. godini naša škola sudjeluje u eksperimentalnoj provedbi kurikuluma “Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene” sklopu carnetovog projekta “Podrška primjeni digitalnih tehnologija u obrazovanju (BrAIn)”.
Učenici danas odrastaju u digitalno bogatom okruženju u kojem informacije dolaze brzo, vizualno su privlačne i često zahtijevaju malo vremena za konzumaciju – putem videa, memova, kratkih poruka ili interaktivnih aplikacija. U takvom kontekstu klasično predavanje ili prepisivanje s ploče više ne pružaju dovoljno podražaja niti osjećaj svrhe. Međutim, kada učenicima damo mogućnost da koriste digitalne alate za izražavanje, istraživanje i stvaranje, motivacija raste prirodno – jer učenje tada ima smisao.
Tijekom radionica BrAIn učenici su koristili različite suvremene digitalne alate kako bi bolje razumjeli svijet oko sebe, ali i da bi ga kreativno interpretirali. Kroz rad s Canvom izrađivali su digitalne postere i prezentacije, koristeći vlastite ideje i vizualna rješenja. Uz pomoć ChatGPT-a i Copilota oblikovali su tekstualne sadržaje, promišljali o formulacijama, istraživali pojmove i izrađivali konceptualne skice projekata. U alatima za izradu stripova poput Pixton ili Storyboard That, učenici su prikazivali vlastito razumijevanje umjetne inteligencije, često kroz humor i kritički osvrt. Posebno zanimljivo bilo je iskustvo s alatima kao što je Suno, u kojem su učenici generirali vlastite glazbene kompozicije vođeni tekstualnim uputama – spajajući tako kreativnost i tehnologiju. Kroz Quizizz, učenici su sami izrađivali kvizove kako bi provjerili znanje svojih vršnjaka, a ujedno su i igrali kvizove kao način zabavnog ponavljanja sadržaja.
Kada učenici preuzmu aktivnu ulogu u učenju, učitelj više ne mora biti centralni izvor znanja. U ovakvom pristupu, učitelj postaje mentor – osoba koja usmjerava, potiče i prati učenikovo istraživanje. U aktivnostima BrAIn učenici su često sami dolazili do rješenja, isprobavali razne alate, analizirali rezultate, uočavali nedostatke i ponovno pokušavali. Pogreške su bile sastavni dio procesa, a ne prepreka. Uloga učitelja bila je pomoći im u oblikovanju pitanja, u prepoznavanju pouzdanih izvora informacija te u vođenju rasprava koje su poticale kritičko mišljenje. Učenici su tako sami analizirali informacije koje su generirali AI alati, pitali se o vjerodostojnosti, raspravljali o etici i razumijevali potencijalne zloupotrebe. Takvo učenje nije bilo izolirano od stvarnog života – naprotiv, bilo je snažno povezano s njim.
Osim tehničkih vještina, učenici su razvijali kritičko mišljenje, digitalnu pismenost, komunikacijske vještine i odgovorno ponašanje u virtualnom okruženju. Sve su to vještine koje su ključne za budućnost i koje škola treba sustavno razvijati. Slobodno možemo reći da korištenje tehnologije ne znači gubitak kontrole nad procesom učenja, nego upravo suprotno – omogućuje učenicima veću uključenost, a učitelju dublju povezanost s njihovim interesima i potrebama. Iskustvo izvannastavne aktivnosti BrAIn pokazalo je da, kada učenicima damo alate i slobodu, uz vodstvo i potporu, oni ne samo da uče – nego uživaju u učenju.
Leonardo Da Vinci pomoću AI Sadržaj postera izrađen pomoću chatGPT Logo projekta izrađen pomoću Copilot